2011年1月26日 星期三

該不該說謊?你怎麼想?看看哲學家們怎麼想 (說說你像誰吧!)

將文章推到Google Buzz
請點擊圖片,進入遊戲!



http://www.open.ac.uk/openlearn/history-the-arts/culture/philosophy/lie-or-not-lie

A lie's a lie, right? But what if it wasn't that simple? Play this game from The Open University and find out which philosopher you're most like when it comes to your moral responses to different lies.

11 意見:

Lynn 提到...

I TA'd for intro to ethics last semester, reading the primary texts of the three major branches of ethics: virtue ethics (represented by Aristotle), deontology (represented by Kant) and utilitarianism (represented by J. S. Mill). It was a difficult class for the students, and having this flash game at the beginning would've been a very good idea. For next time!! thanks for sharing!

Ying-Tung Lin 提到...

我是Aristotle...@@

Lynn呢?

Misa 提到...

我也是Aristotle...

Lynn 提到...

我也是Aristotle.

Lynn 提到...

話說儒家道德觀是否比較接近Aristotle的virtue ethics?

謝耀文 提到...

我也是Aristotle說…而且都離Bentham滿遠的…

Ying-Tung Lin 提到...

有人會想承認是儒家道德觀嗎?哈!

做了這個測驗才發現自己如何評斷道德--直覺!
可是這些直覺有什麼原則嗎?好像沒有...真糟!

Vera 提到...

唔我的結果是Kant@@
不過我想基本的原則一定還是有吧。
(只是可能還沒分析出來而已!)

Lynn 提到...

同意Vera, 透過reflective equilibrium, 可以
(1)釐清直覺背後的原則
(2)衡量從論證得到的結論與靠直覺得到的結論
最後達到一個一致的理論!
(也有可能得到悖論而無一致解)

Lynn 提到...

至於儒家喔...一般人都是接受儒家道德的啊...為什麼會不敢承認呢?孝順、尊敬師長、修身治國齊天下....媽媽們應該最常用儒家思想碎碎念的吧?

darkbing 提到...

我覺得跟儒家沒有直接的關係,而是確實我們有些因為社會而學會的道德想法,但直接說儒家似乎有點牽強。我並不是說儒家沒有影響我們道德觀,而是儒家要如何跟Aristotle的關係應該要建立。

張貼留言

 
Copyright 2009 Nexus of Consciousness. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan